Friday 29 June 2012

What to do?

Våkna i Voss på tirsdagen til 10m/s vind nede på Vangsvatnet og tett skydekke, da SA sendte meg en melding på mårran om distansemuligheter i Gudbrandsdalen de kommende dagene var valget enkelt!

Etter en svipptur tilbake over fjellet, med migrene og god stemmning (...?) var jeg i godt plassert inne på Rikssenteret i Vågå. Dagen etter bar det opp til Espesetra, med ungdomsuka på slep! Fred-Arne (ansvarlig for ungdomsuka) svippa oss hele gjengen opp på start.

SA starta først i dag med meg og Øyvind hakk-i-hæl!
Vanskelig å ta seg opp i Heidalen denne dagen, vi ble liggende å gnikke på en 1er! SA og Øyvind kom seg ett stykke høyere enn meg, men etter litt så jeg en Skywalk-vinge som kom susende oppover, her var det bare å henge seg med!

Det ble en fin bobble og i det jeg begynte å nærme meg skybas forsvant Skywalken og Raymond joina meg istede helt opp til skybas! Dett var Raymond's aller første skybas og han fikk til og med oppleve å fly litt hang på skyveggen på tur mot Torgeirkampen! 

Raymond ble dessverre flusha ned før han nådde fram, mens jeg ble liggende rett over toppen av Torgeirkampen og gnikke på småløft før jeg fant god-kjerna, men da spruta det også til himmels!
La kursen rett over Teigkampen, som også funka i dag! Ny skybas her og kursen ble satt rett øst for Vinstra.

Bak Vinstra begynte jeg å komme lavt, men det var bra med sol inn på toppen nord-øst for Harpefoss og på lo-sida slapp det en kjempebobble! Dette var helt klart dagens beste!!! En fin 5'er helt til skybas!!!!

Nå ble jeg litt nølende, som vanelig var det skygge på Ringebu, men denne gangen strakte den seg helt fra Frya og nesten til Fåvang! Jeg bestemte meg derfor etterhvert for å gå mot Kvitefjell, da denne sida av dalen enda lå i sol. Sikta mot to bare topper rett nord for Kvitefjell, men skyggen grøyp også stadig nærmere.
Da jeg nådde fram var skyggen der også og jeg var lavt, la meg derfor på hang langs med kanten rundt til Kvitefjell, men det var lite å hente her.

Rett før jeg kom fram til Kvitefjell bestemte jeg meg for å krysse dalen og elva over til solsida. Jeg var litt småskeptisk til om jeg klarte å krysse elva, men man må da bare prøve. 
Kom inn lavt over ett sandtak på andre sida og her fant jeg no små knyttnever, men jeg klarte ikke helt ta de. Etter å ha prøvd noen runder ga jeg opp og glei inn i bollen bak. Jeg var nå helt overbevist om at det ble landing, men man kunne da gjøre ett siste desperat forsøk, hadde jo stoooore landinger rett under meg (dvs 30-50m under meg).
Jeg fløy inn på ett knøttlite hang og her peip det jaggu i varioen! Etter noen få 8-tall fikk jeg tak i ei bobble som ga meg nok høyde til å skru!!!! For en fantastisk følelse det er å komme seg opp etter å ha vært så lavt!!!

Turen videre til Tretten ble en jævela hope-leside-rotor-tur! Jeg skrapa tanna ovafor Fåvang og drifta mer enn jeg steig, på baksida var det rotor. Fikk litt overhøyde i ei bobble på veggen bak, men faen for noe rot! Rett over huset til Morten smalt det! ROTOR! Heldigvis kom jeg meg fort ut, den var snill med meg denne gangen. Først rett nord for Tretten fikk jeg tak i noe ordentlig å skru på, Men denne stoppa på 1700.

Sklei videre til veggen over Øyer, rett før her fikk jeg en ny bobble opp til 1700. Heretter ble det å drifte i småbobbler over åsen og inn i Gausdalen.

Hele Gausdalen lå i skygge, men dalen bak her igjen var fyllt med digg sol! Bare jeg klarte å lempe meg over neste åskam nå! Jeg hadde grei medvind og med ei lita boble til så ville det gå!

Men i dalen var det bare synk, så det ble nytt hang på åskammen her bak. Det endte med å ligge å skrape så lenge jeg kunne og tyne ut de siste få kilometerene. Landa på vestsida av Mjøsa på høyde med Lillehammer.

Stein-Are over start. Foto: Eirik Johansen.

Øyvind starter. Foto: Eirik Johansen

Jeg prøver å ta livet av fyren med kamera med stab.lina.
Foto: Eirik Johansen


Raymond i skybas med Rondane i bakgrunnen.
Foto: Eirik Johansen

Tilbakeblikk mot start. Raymond i bakgrunnen.
Foto: Eirik Johansen

Skybas over Teigkampen. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Low-save. Foto: Eirik Johansen

Lillehammer. Foto: Eirik Johansen
Pakka vingen og tusla en times tid inn til Statoilen ved Strandtorget hvor Tove plukka meg opp 5min etter ankomst. Nok en gang super hentetjeneste av Tove!! Tusen takk!

No comments :

Post a Comment