Friday 8 June 2012

Nytt seletøy!

Ja, så ble det å bytte ut seletøyet.

Etter forrige ukes langturer måtte jeg bare innse at min gamle WV X-Rated 4 var begynt å bli litt sliten og slapp i ryggen. Begynte å få alvorlige problemer med sliten rygg, mage og skuldre etter bare 2 timer i lufta!

Så tirsdag denne uka gikk turen innom Tonny og den lokale "dealeren" Termikk&Rotor i Dronningens gate. Valget sa seg vel egentlig selv, jeg endte med å kjøpe en WV X-Alps GTO og allerede onsdagen etter fikk jeg prøvd den!

Første inntrykket: allerede i det jeg trekker opp vingen og får trykk, kjenner jeg att jeg sklir fint inn i seletøyet i det jeg går ut i lufta. Noe vanskeligere å få tak i posen med beina enn på det gamle, men det må jeg vel bare regne med da neoprenen er betydelig tynnere enn på den gamle selen.
(Det er jo også verdt å nevne at jeg kjente stor forskjell allerede på den times lange turen opp til start. Det virka som om jeg hadde lagt igjen halve utstyret mitt! Sekken var jo alt for lett!! :P hehe)

I lufta virket selen noe dempa. Det hadde jeg ikke regnet med og må ærlig innrømme at det var litt skuffende, syntes ikke jeg fikk helt taket på hva som skjedde med lufta. Her kan det jo selvsagt også nevnes at det var litt rar luft grunnet en frontpassasje dagen før, men jeg hadde allikevel forventet litt mer feedback fra seletøyet. (Ser ut til at det er ett forholdsvis høyt oppheng?)
Cockpiten var også litt rart sydd sammen. Den har åpning på venstre side og framover. Ideelt sett ville jeg i så fall at den skulle åpna bakover (altså inn mot meg). Dette for å få litt lettere tilgang på ting i cockpiten mens jeg flyr.
I pakkerommet på seletøyet manglet det også ett hull jeg kunne stikke camelback-slangen gjennom, så jeg kan drikke i lufta. Når denne først manglet så burde i allefall glidlåsen ende på toppen av selen og ikke under rumpa... Men når det er sakt, så er pakkerommet enormt! Jeg fikk til og med plass til jervenduken(!) og fortsatt var det god plass!!!

Men jeg må si at jeg har aldri sittet så godt i ett seletøy før! Man skulle tro at det var lite støtte i ett lettvekts-seletøy som dette, men her er det bare å ta av seg hatten, eller hjelmen for den saks skyld... Ryggstøtta var helt fantastisk! Selv uten stramme skulderstropper (som jeg måtte ha for å i det hele tatt få noen som helst ryggstøtte i det gamle seletøyet) var ryggstøtta solid! Dette gjorde det også greiere å vektstyre, da jeg slipper å lirke ut motsatt skulder for hver gang jeg lener meg over og samtidig sparer det skuldra mye da jeg heller ikke har skulderstroppen over armen som igjen hindrer styreveien til ytter-armen (vanskelig forklart, men sånn er det bare...) Samtidig var sidestøtta god, dette er virkelig en fin lenestol!


Konklusjon: Dette seletøyet kan jeg holde ut MANGE timer i! (Så sant jeg ikke sovner da...) Hehehe

No comments :

Post a Comment