Monday 28 May 2012

NC-Hvittingfoss 2012

Så var det på tide med en kort oppsummering fra Pinsetreffet og NC i Hvittingfoss. Som vanlig leverer Hvittingfoss bra vær i pinsa og HLSK leverer en godt organisert konkurranse med god og informativ vær-presentasjon hver morgen (takk skal du ha Tore Flåten!), hentetjenesten fungerte veldig bra (siste dagen opplevde jeg faktisk å bli oppringt av hente-ansvarlig som sendte egen bil bare for å hente opp meg! Sånt settes pris på og er ett stort pluss i margen!) Og ikke minst veldig behagelig å kunne kjøpe mat på campen når alt annet er stengt.

Folket på tur fra TP 1. Bilde: Eirik Johansen
Dag 1, task 1: Det var meldt middels sterk NØ vind og valget falt naturligvis på Stokkelia som startsted. Siden briefingen ikke startet før 10 og Stokkelia er en liten kjøretur unna, tok det litt tid med logistikken og vi var vel egentlig litt for seint ute.

Allikevel var vi noen som kom oss opp og avgårde. Oppgaven var veldig god, til tross for vanskelige forhold foran start. Jeg så noen vinger ligge å skru over en liten kolle ett stykke utafor start og stakk naturligvis rett dit. Løftet var svakt i begynnelsen, men økte på vei oppover. Det er morro å fly NC i svake forhold som dette, da det er betraktelig enklere å finne kjerna når alle er med å aktivt søker og pusher etter! Vi kom oss forholdsvis greit opp, starten gikk vel i det vi var ca halvveis opp i bobbla, så taiminga var ikke sånn aller værst heller.

Vi la etterhvert på gli over åsen og mot Grøttis. Jeg så de andre begynne å skru foran meg og stakk dit de skrudde. Dessverre så jeg ikke Eggi og en til som sklei øst for meg og entra en god boble der. I stede blei jeg liggende å jobbe med en svært varierende boble som jeg aldri fikk helt taket på. De andre kom seg greit opp og stakk, mens jeg ble liggende igjen å prøve å få mer høyde.

John Hermann (?) på tur til TP 1, task 1.
Foto Eirik Johansen
Etterhvert ga jeg opp og begynte å skli på ca 1400m. Første turnpoint (TP) var en tur på ca 20km motvinds og strekket ble preget av mange bobler på kort distanse, tror jeg skrudde 8-9 bobler!! Jeg tok igjen John Herman (tror jeg) halvveis til TP 1, men etter å ha tatt punktet var vi ganske lavt og i stede for å følge på John Herman (som jeg burde ha gjort) ble jeg liggende å jobbe med no smårusk jeg fant på veien, da han tok grom-bobla lenger bort var jeg alt for seint ute, han heiv til himmels og jeg måtte søke meg innover åsen før jeg endelig tok en god boble som drifta overraskende mye.

Så var det bare å sette kursen mot TP 2. Tok ei boble mellom Rudskollen og TP 2, men den gikk ikke så høyt, så da var det bare å skli videre. Tok punktet, men etter dette var det lite å hente. Jeg skrapa terrenget i håp om å finne løft, men det var helt tomt. Endte med landing midt mellom TP 2 og 3.

Takk til Jan Rogndalen for skyss tilbake til campen!
TP1 er ytterst på denne ryggen.
Foto: Eirik Johansen
Hvittingfoss innerst i dalen. TP 2 nesten ytterst på
ryggen til høyre. Bilde tatt over TP 1.
Foto: Eirik Johansen


Dag 2, task 2: Ny dag, nye muligheter! Starten ble på Grøtterud og tasken ble en nesten fridistanse til Rollag i Numedalen (67km) og jeg hadde trua. Ingen som kom seg ordentlig opp på starten av dagen og det virka som inversjonen lå å trykka rett over start. kl ble 13 (starten gikk 1330) og jeg bestemte meg for å starte. Det var nå noen som hadde kommet seg opp inne i bollen til høyre for start.

Jeg kom meg greit opp og fikk en fin boble som slapp fra veggen foran starten. Ble med denne opp til den døde på ca 870m og la på gli med Marius Teie og en til. Jeg så en Enzo som skrudde lenger fram og sikta dit, men Marius og han andre søkte mer utover mot dalen (de hadde vel litt for lite høyde). Jeg tenkte at den bobla Enzoen skrudde sikkert ville være borte innen jeg kom dit og stakk ut over de to andre. Dette var nok dagens største blemme. Det endte med at jeg satt meg fast på et svakt lite hang i minst 1t og 30min før jeg fikk noenlunde brukbar høyde til å nå over kammen.

Jeg tok sikte rett mot ett utspring i dalen jeg kjente fra før (hadde en hårete opplevelse der for ett år sida) og visste at det burde gå opp her med denne SØ vindrettninga. Da jeg nådde fram var jeg stygglavt, men heldigvis stemte det jeg antok og det tikka godt oppover og etter kort tid klarte jeg å ta en boble som tokk meg opp til litt over 600m og dermed stakk jeg videre medvinds.

Jeg kunne kanskje ha tatt meg opp ved neste kolle, men trivdes alt for dårlig med situasjonen. Bobla drifta veldig mye i vinden og det var mye skau under meg samt langt ut til jordene i dalen, derfor la jeg meg langs med kanten medvinds og håpa på ett mirakel.

Mirakelet uteble og jeg landa på en liten grusvei ute i dalen.
Her må jeg bare takke hentetjenesten som sendte Tommy for å hente meg! Supre greier!

Dag 3, kanselert: Det lå vel egentlig i korta, Meldingene sa at vindstyrken ville være i grenseland mye og det faktum at rettningen skulle bli NV gjorde vel ikke ting bedre. Det var snakk om Hjartdal, men dette ble også droppa.

Jeg hadde uansett reist hjem kvelden før pga værmeldinga og mulig påfølgende Vågå-tur. Fornøyd med den avgjørelsen ja!

Oppsummert: Bra arrangement, som vanelig!

No comments :

Post a Comment