Wednesday 9 March 2011

Ny blogg, mer fly-erfaring og ny giv!

Etter å ha prøvd meg på litt blogging for ett år siden, men gitt opp/glemt, så prøver jeg igjen.
Denne gangen med nytt blogg-navn og nytt fokus på blogginga, samt kanskje noe mer målrettet motivasjon :P

På denne bloggen skal jeg legge ut artikkler og turbeskrivelser samt prøve å oppdatere dagelig fra turer jeg er på (så sant det er mulig, internett er ikke tilgjengelig overalt... enda)
Jeg vil i all hovedsak fokusere på meg selv og de turene jeg flyr, men skjer det noe nytt og spennende innen paragliding her i Norge (hovedsakelig) eller det store utland, så skal jeg prøve å få det inn her :)

En liten presentasjon av meg selv er vel også på sin rette plass i den innledende artikkelen.
Jeg heter Eirik Johansen, er 24 år og er for øyeblikket "bosatt" like utenfor Jessheim, eller det vil si, jeg har i allefall postadressen min der...
Jeg lærte å fly paraglider for snart 3 år siden i Hemsedal sammen med Oslo Paragliderklubb og har siden det vært ganske hekta. Motivasjonen har hele tiden vært det å fly langt med paraglider, altså det vi kaller distanseflyging (aka. XC = cross country).
I fjor vår la jeg studiene til utmarksforvalter på hylla og begynte å leve som det vi kaller "PG-boms", det vil si at jeg reiser rundt, bor og lever billigst mulig og flyr mest mulig. Så langt har det vært ett fantastisk år med en enorm progresjon! Jeg begynte samme våren (2010) å fly konkuranser og gjorde det sånn passe bra, jeg var fornøyd i allefall.
Så i hele fjor sommer reiste jeg rundt å fløy og koste meg, både alene og med venner.
I fjor høst tok jeg også instruktør-kurset og er nå paraglider-instruktør og fikk i den forbindelse muligheten til å være med det oslo-baserte paraglider selskapet Termikk&Rotor til Spania som instruktør. I Spania fullførte jeg tandem-sertifikatet mitt, så nå er jeg tandem-pilot også.
I desember og januar tilbragte jeg 4 uker i Mexico på det som må kunne kalles den mest intensive konkuranse-treningsleiren innen paragliding man kan være med på. Takket være Ronny Helgesen (som sammen med Tonny Karlsen utgjør Termikk&Rotor, de arrangerte Mexico turen også) fikk jeg mange nyttige praktiske tips og triks for videre konkuranseflyging. (Vil skrive mer om Mexico i egen artikkel)
Jeg fikk også muligheten til å bli med Tonny til Brasil, dette også som instruktør og guide. Jeg lærte minst like mye som de vi hadde med oss på den turen. Fantastisk! (Kommer også etterhvert en egen artikkel om/fra Brasil)

I tillegg er jeg team-pilot for paraglider-produsenten Nova (www.nova-wings.com), dette ble jeg i fjor høst (2010) og gleder meg til mange artige år og opplevelser sammen med dem.

For sommeren har jeg allerede planlagt og forberedt å være PG-boms. Og jeg gleder meg allerede til å ta fatt på nok en sommer med bomsing rundt omkring i den Norske fjellheimen :)

Den som venter på noe godt... osv ;)

Eirik

No comments :

Post a Comment