Friday 22 June 2012

Gode halvveis-dager (?)

Skybas over Flotsberget. Utsikt østover.
Foto: Eirik Johansen
Onsdag 20 Juni
Onsdag gikk turen til Flotsberget igjen. Mange piloter på start, meg, SA, Øyvind, Jon G, Jonny og Egil. Jeg var ivrig etter å komme ut tidlig da jeg så at det allerede burde virke der ute, men resten ville vente litt, så da gjorde vi det.

Burde nok starta litt tidligere enn det vi endte med å gjøre, Jeg tok siste bobbla opp i det fronten kom inn med mye vind, Egil, Jonny og SA ble liggende på hang lenge før de kom opp etter oss (meg Jon og Øyvind).

Lavt i dalen mellom Høljes og Sysslebeck.
Foto: Eirik Johansen
Jeg tok igjen Jon og Øyvind rett før Slettmoen, men lå hele tiden 100-200m lavere. Vi fikk taket i en ny boble på ei diger myr nord-vest for Slettmoen. Jon fikk umiddelbart kjerna og spruta til himmels og forsvant, jeg og Øyvind ble liggende å knote/stange motvinds før vi til slutt fikk ei god kjerne og skybas. Deretter satte vi kursen mot Høljes.

Høljes lå i skygge, Jon hadde visst søkt mot demningen uten så mye hell, Øyvind lå ett stykke foran meg og fulgte skyggekanten krossvinds. Jeg så at skya var mørk og fin og absolutt burde suge litt luft. Fikk ei god boble rett før skya og skrudde denne til ca 1900m, da turte jeg ikke mer for skya så stor ut (skybas ca 2200)! La meg inn under skya og det brølte i synkalarmen! Lenge!! Hva faen???

Landingsmyra helt til venstre i bildet.
Foto: Eirik Johansen
Endte opp lavt nede i dalen, her blåste det nordlig, bare å la seg drifte med å håpe på at sola skulle komme snart da hele dalen nå lå i skygge. Fant en del småtteri jeg klarte å vinne litt på mens jeg drifta nedover. Sola sneik seg gradvis nærmere, her var det bare å bli liggende å vente. Fikk til slutt noe som virka bra, men det forsvant på ca 2000m.

Det var mye skygge innover skogen videre østover og her er det øde med stor Ø! Valgte derfor å sikte på noen solflekker og legge meg krossvinds, men her fant jeg ikke stort. Endte med landing inne på skogen på ei myr. Etter en times rusling fikk jeg haik med en fyr som eide ett hotell inne på skauen her. Takker så mæget!

Etter en liten stud var Jonny på plass med bilen og vi satte etter SA (90-isch km) og Jon (110-isch km).
Øyvind. Foto: Eirik Johansen
Øyvind over Slettmoen.
Foto: Eirik Johansen









Vingen.  Foto: Eirik Johansen
På Landingsmyra, langt å gå!
Foto: Eirik Johansen




















Skybas mellom Tretten og Fåvang. Egil til høyre i bildet.
Foto: Eirik Johansen
Torsdag 21 Juni
Dagen etter hadde vi planlagt å fly fra Trysil, men da vi kom dit var det allerede begynt å gro igjen! Vi tok dermed en rask avgjørelse å reiste til Øyer i stede. Her så sky-bilde betraktelig bedre ut! Vi var allikevel seint på start og fikk ikke starta før 14:25!

Ble liggende å knote litt før vi endelig kom oss opp. SA og Øyvind kom seg opp i første og hadde allerede reist da jeg og BK kom oss opp. Vi la oss innover på fjellet, men BK hadde ikke fått tak i samme kjerne som meg og lå 200-300m lavere enn meg.

Jeg fikk ei boble inne på fjellet bak Tretten ved hyttefeltet der, flott boble som gikk rett til skybas. Egil, som hadde liggi litt lenger innpå fjellet, så dette og pila inn over meg. Herfra skulle vi fly sammen til jeg landa.

Vi kursa mot baksida av Ringebu, men ombestemte oss etterhvert og stakk innover Ringebufjellet og ei diger sky i stede. Skya funka som bare pokker, så det var bare å skru til skybas 2700 og holde seg i kanten!

Det gikk videre innover Atna-dalen og over platået nord-øst for denne. Herfra var det mye skygge og vanskelig. Prøvde ei ny sky, men denne funka ikke som forventa og Egil hadde nå 200-300m overhøyde på meg.

Egil.
Foto: Eirik Johansen
Vi fikk noe små-løft, men det var vanskelig å ta. Sklei lavt innover fjellet og klarte akkurat å bikke meg over de høyeste toppene ved å legge meg på hang av dem. Jeg endte med å lande inne på ei sæter her inne. Egil hadde noen ekstra hundre meter og fikk på mesterlig vis tak i ei ny boble og kom seg videre.

Fikk haik med en ordentlig raring innpå her, men det var nå eneste mennesket jeg så her å. Kom meg raskt ned til Rv3 hvor Tove og SA plukka meg opp. Tusen takk til Tove for flott henting! og Takk til Egil for en rå tur!!

No comments :

Post a Comment