Sunday 3 June 2012

Bonusdag!

Over Otta-platået. Tilbakeblikk mot Vågå.
Foto: Eirik Johansen
Det var ett relativt tjukt skylag over hele dalen da jeg våkna etter turen fra Heidalen til Lillehammer og jeg bestemte meg fort for å reise hjem. Hadde pakket sakene og satt egentlig bare å drøya litt da Egil plutselig ringte Stein-Are (SA) og sa at det hadde begynt å sprekke opp i Finndalen (Egil bodde forøvrig i hytta på Vole-starten og hadde dermed god utsikt). Egil hadde trua på flybart om kort tid og hadde derfor begynt å gjøre seg klar sammen med sønnen Vidar!
Jeg hadde fortsatt ingen tru på dagen og var fast bestemt på å reise hjem, men SA begynte å få trua. Plutselig sprakk det opp over oss også og SA fikk lurt meg med opp til start og godt var det!

Da vi kom opp på start var det bare å gjøre seg klar!
Egil og Vidar starta nesten med en gang vi kom opp og det bar raskt til skybas! SA var nestemann. Jeg ble stående å kløne litt, brukte unødvendig lang tid, men kom meg til slutt i lufta som nummer fire og opp bar det! Etablerte meg raskt i skybas sammen med SA. Egil lå nå nesten inne i Finndalen, men jeg og SA bestemte oss allikevel for å stikke.

Snø-kledde Rondane.
Foto: Eirik Johansen
Fin skygate langs med hele ridgen til Sel så vi skrudde ikke så alt for mye. Egil hadde nå begynt å ta oss igjen, men kom lavt inn i Vågårusti mens vi var i skybas på samme stedet. Jeg spurte nå SA om vi ikke skulle følge skygata over Sel. Det hadde ikke SA veldig lyst til og vi gikk heller for Otta-platået, noe jeg ikke var helt 100% enig i, for det jeg "glemte" å si til SA var at skygata gikk ikke bare til Sel, den gikk også videre sør for Rondane og inn i Østerdalen, som er en rute vi begge er litt gira på å fly en dag. Vi rett og slett misforstod hverandre og dermed ble det Otta-platået isteden.

SA kom inn først, en del lavere enn meg, men fikk en liten boble midt inne på platået, den var ikke sterk, men det gikk i det minste oppover. Egil hadde nå klart å kommet seg opp i jævel-bobla i Vågårusti og kom nå inn i bobla vår i samme høyde som oss. Etter litt søking sammen fant vi kjerna og da gikk det litt raskere opp!

SA på glid over Otta-Platået.
Foto: Eirik Johansen
Endelig var vi i skybas igjen. Det var nå bare å sette nesa mot Torgeirkampen. Skruing var unødvendig de første kilometerne da vi hadde en mini-skygate over Sel og til Otta-isch, men herfra var det lite å finne. Vi ble dermed liggende å jobbe litt med noe mongo-løft her og der før vi til slutt fant god-bobla litt nord for Torgeirkampen. Fikk ikke helt skybas her, men nære nok.

Vi valgte en indre rute på "baksida", altså nordsida, av Torgeirkampen da vi så det lå en skygate inne på fjellet her. Der dalen gjør en u-sving ved Kvam kom vi oss opp til "nesten" skybas igjen. Her tok Frode Halse oss igjen.

Vi la på gli bortover mot skygata som nå lå på platået mellom Vinstra og Frya, men Frode ble liggende igjen å skru på noe småsaker.
Herfra og til Ringebu var det grei skuring, skygate hele veien og vi virkelig storkosa oss med skyflyvinga! Skygater er bare helt konge! Skybas på 2600m og god stæmning!

Ved Ringebu var det ett stort hull i skygata, som fortsatte innover fjellet og mot Østerdalen, Egil var nå lavt over antenna på Ringebu og jeg hadde SA ett lite stykke bak og under meg. Jeg satte kursen mot fortsettelsen av skygata, men her inne er det øde og høyt terreng, men pokker heller, hva har man vel ellers beina til?

Egil var nå helt nede å skrapa i åssida ved Ringebu, så jeg. SA begynte også å komme lavt og valgte derfor å legge kursen mot Ringebu han også. Jaja, vi flyr nå i team, så jeg ble med. Jeg og SA fikk en boble over demningen i juvet ovafor Ringebu, men Egil var fortsatt veldig lavt. Frode kom nå også inn over Ringebu.

Skygata over platået mellom
Vinstra og Frya tar form!
Foto: Eirik Johansen
Jeg og SA fikk ca 2000m i bobla over demninga, men her var det stopp, bare å stikke videre. SA stoppa litt seinere enn meg og ble dermed litt bak. Vi sklei nå mot Frya. jeg prøvde alle forhøyninger og solflekker på veien, men begynte å bli lavt og om ikke det var nok så begynte det også å skye over! Terrenget forran meg lå delvis i skygge! Pokker!

Jeg så bak meg etter SA, å jaggu faen! Der hadde han funnet noe å skru på. Jeg snudde, men konstaterte fort at det ikke ville være noe poeng. Ville ha kommet inn for lavt for å ta bobla hans så dermed snudde jeg tilbake å fortsatte søket.

Siste sjanse før Frya er en bolle i terrenget med to kamel-pukkeler av noen topper over seg, jeg har skrudd en god boble her før og søkte rett over kamel-pukkelene, og der satt den! Litt mot Frya (medvinds) lå den. En fin 3-4 boble! Yes!!! Den tok meg fint opp til 2000m før denne også ga seg, så var det bare å fortsette medvinds.

Privatlivets fred?
Nei, den har vi ikke sett...
Foto: Eirik Johansen
Knipsa ett lite bilde i det jeg passerte over huset til Morten Fagerli, men bobla her var borte, så bare å skli videre.
Fulgte åsen bortover og på siste markante topp fant jeg igjen noe brukanes, en god 2'er. Jeg lå der å putra rolig å fint oppover i det jeg får høre noe motordur. Før jeg veit ordet av det ser jeg ett småfly passere 200m under meg! Han setter kursen videre nordover mot Frya og Ringebu å forsvinner.

Bobla stopper på 1500m og det blir nå vanskelig, hele dalen ligger i skygge. Men jeg fortsetter å følge toppene på tur mot Tretten. Igjen finner jeg noe smårusk. I går skrudde jeg på nesten samme stedet, bare litt lenger innpå fjellet og den bobla var en av de bedre dagen før, men nå var den slapp. Vant vel 2-300m på den, men det faktum at jeg måtte skli kross-vinds for å komme tilbake ut i dalen gjorde vel den reelle høydegevinsten betraktelig mindre...

Jeg sklei nå lavt over tretoppene i åssida, kom meg forbi Tretten og sikta nå på juvet som er i åssida som strekker seg ut i dalen rett sør for Tretten. Hadde ett lite håp om at jeg kanskje skulle klare å komme meg gjennom der og kanskje få termisk hang på veggen ved Øyer. På veien bort fikk jeg noen små-pip i varioen og prøvde noen runder, men nei, det var for smått.

Landa i juvet i bakgrunnen.
Foto: Eirik Johansen
Gliden langs med åssida var allikevel god og jeg klarte å tre meg gjennom juvet, jeg så at det var ett fint jorde å lande på inne i juvet, men jeg skulle jo ikke lande, skulle jo skli igjennom!
Men pokker... I det jeg runda hjørnet og så inn mot andre sida av dalen så jeg at det var en del flatere enn hva jeg hadde trodd. Mye skog var det også, Denne komboen gjorde det uaktuelt og prøve å skli ut i dalen. Det ble dermed bare å krenge vingen rundt og lande på jordet inne i juvet.

Landinga var fin og gresset var høyt, snurpa derfor sammen for å finne lavere gress å pakke i, dette medførte ett linekluss av dimensjoner! Tror jeg ble stående 20 min å knote!
Fikk nå til slutt pakka og begynte på rusleturen ned til E6. Arne var varsla og på vei.

5min før jeg var nede på veien ringer Arne og melder at han er på plass! Nice! Her snakker vi perfekt henteservice! Jeg kommer ruslende mot bilen til jubel fra en av veiarbeidera, som tydeligvis skjønner hva vi driver med, hehe. SA rekker akkurat å komme ned til en busslomme før vi passerer. Deretter plukker vi opp Egil og Frode før vi stopper på Ringebu for en velfortjent middag på kroa ved togstasjonen. De serverer stooore porsjoner, kan anbefales! Score!!!

Tusen takk til Arne Hillestad for super hentetjeneste disse to dagene og stor takk til SA som overtalte meg til å bli denne dagen!
En ordentlig bonusdag! Hadde absolutt ikke trua på XC og i allefall ikke over 90km!

Tracklogg

No comments :

Post a Comment